Negatiivne artikkel
Tänase
postitusega tervitaks kahte politseiametniku! Rando Hõlpus ja Tanel Toots –
nemad on politseiametnikud kelle arvates on nende kui riigivõimu esindaja
pildistamine kahtlane ja nõuab kohest ohu väljaselgitamist. Juhuslikult on tegu
taaskord kiirreageerijatega.
Lugu ise sai
alguse 25. mail 2012, Tallinna vanalinna territooriumil, Vana-Viru 1 maja
kõrvalt. Täpsemalt tegelikult isegi varem. Pildistades politseiametnike
(eelmainitud) otsustas üks ametnikust vastuteeneks mind filmida maksumaksjate
poolt soetatud videokaameraga, mis asub politseibussis. Järgmisena sõitis
patrull minema ja naases hiljem taas vanalinna territooriumile, kus ametnikud
kahekesi koos said nautida oma suurepärast kunsti, minu filmimist. Ka
politseiametnikud on inimesed ja las nad siis naudivad oma saavutusi kui tavalised
inimesed, kellel on ka tunded.
Hiljem
otsustasin taas teha samast patrullist pilti, teises kohas ja teise nurga alt.
Seda sai ka tehtud ja siis ilmselgelt üritasid politseiametnikud näidata oma
olematut võimu.
Esimese
asjana muidugi sooviti teada miks ma pildistan ja kas minule kuulub mingine
blogi, millest nad olevat midagi kuulnud. Siinkohal tasuks märkida, et blogi
all mõtlesid nad politseivaatleja.blogspot.com kus on kajastatud nende kolleegide mittenõuetekohane teeninstuskohustuste täitmine.
Teades kes
ma olen, või täpsemalt arvates, soovisid nad näha minu dokumenti millest mina keeldusin.
Siinkohal tuleb mängu NATO Parlamentaarse Assamblee istung. Nimelt seoses selle
üritusega otsustas Politsei- ja Piirivalveamet, analüüsides eelnevaid sarnase
sisuga rahvusvahelise suurüritusi, oli oht, et eelkirjeldatud ürituse raames
võivad teatud sihtrühmad püüda häirida ürituse toimumist või avaldada
ebaseaduslikult ning teisi häirivalt meelt. Ja sellega seoses pidas Politsei-
ja Piirivalve peadirektor vajalikuks 22.05.2012 korraldusega nr. 1.1-4/241 anda
politseile õigus 23.05. kuni 28.05.2012 Tallinna kesklinna territooriumil
rakendada ohu korral või kõrgendatud ohu väljaselgitamiseks politsei üld- ja
erimeetmeid.
Lühidalt
seletades otsustas PPA peadirektor anda välja määruse, meie kui kodanike
kaitsva Politsei- ja Piirivalveseaduse tühistamiseks ja loa rikkuda kodanike
õigusi.
Saades kätte
paragrahvi kui ka määruse, andsin enda dokumendi politseiametnike kätte. Samuti
soovisin saada ka protokolli, et mind on kontrollitud ning ka seda lubati teha.
Kuigi
rahvusvahelised kohtud on tunnistanud politsei õigust valetada kinnipeetavate
kui ka kodanikele, ei osanud ma arvata, et valetatakse ka labaseid asju
näiteks kas videokaamera lindistab või ei lindista. Nimelt algul pidi
videokaamera lindistama (politseibussis) mis hiljem osutus „kogemata”
väljalülitatuks. Oli see siis tahtlik vale või mitte, ei tea...
Minult
küsiti väga huvitavaid küsimusi, et kas mulle pakub huvi politsei töö ja kas ma ei
taha parem riigile head teha, pildistades taskuvargaid jms. Muidugi selle
asemel, et jäädvustada politseiametnike ebaseaduslike tegevusi ja vigu.
Vastuseks küsiks küsimuse, et kas suurema tõenäosusega ma saan pildile
taskuvarga või seadusi rikkuva politseiametniku? Paraku seadusi rikkuva
politseiametniku. Soovisin kindlat vastust, et ma olen kinni peetud ehk minu
suhtes on kehtestatud turvakontroll PPVS § 734 . Jah, ma olin kinni peetud ja ei tohtinud lahkuda.
Minu ja
politseiametnike vahel oli pikk vestlus mille sisu ei olegi oluline, aga
kahjuks näitasid need kaks ametniku end minu silmis negatiivses valguses. Kuigi
politseiametnikud olid väga professionaalsed ja sõbralikud, ei tasuks arvata, et
nad suutsid lõpuni jääda täiesti nõuetekohaselt teenistuskohustusi täitma.
Nimelt
arupärimise vastuses tuli siiski välja politseiametnike teadmatused oma õigusi
tundva kodanikuga suhtlemisel ja temale protokolli koostamisel.
- Alustame sellest, et kuigi mulle
öeldi selgesõnaliselt, et ma olin kinnipeetud, vastab operatiivjuht PPA-st, et
seda ei juhtunud. („Seega dokumendi
nõudmisel ja küsitlemisel Teid kinni ei peetud ning ei piiratud ka vabadust
Põhiseaduse § 20 mõistes.”) Järgmise punkti lõpus räägin edasi...
- Protokollis on märgitud, et minu suhtes on teostatud TURVAKONTROLL ehk mind on kinni peetud („Ekslikult kasutasid aga politseiametnikud protokolli vormi, mis ei näinud ette küsitlemist ja isikusamasuse tuvastamist ning märkisid meetmena turvakontrolli, kuigi seda Teie suhtes ei teostatud.”). Seega öeldi mulle, et olen kinni peetud ja füüsiliselt minema minna ei tohi. Samuti märgiti protokolli, et teostati turvakontroll. Ja nüüd üritatakse öelda inimesele, et ta ei olnudki tegelikult kinni peetud?
Puhas kinnimätsimine!
Vastuses
operatiivbüroo juhilt leidsin veel väga huvitava lõigu:
Politsei tähelepanu alla sattusite
seoses tavapäratu käitumisega. Kuigi seadus üldiselt ei keela politsei tegevuse
salvestamist (v.a kui sellega takistatakse politsei tegevust või see on
vastuolus menetlussätetega), ei ole see omane tavakodanikule ning turistid
enamasti küsivad politsei tegevuse jäädvustamiseks eelnevalt luba. Teie
politsei poole eelnevalt ei pöördunud ning politseiametnikud pidasid vajalikuks
saada teavet salvestamise eesmärgist, et olla veendunud, et vastavat teavet ei
kasutata avaliku korra vastasel eesmärgil ning seda just seoses eelnimetatud
sündmusega.
Tavapäratu
on see käitumine tõesti, sest Eesti kodanikud ei tunne oma õigusi ega ole
võimelised pöörama oma tähelepanu meie valvajate valvamisele. Pildistamine ja
filmimine riigivõimu esindajat on seadusega lubatud ja samuti suuremates
demokraatlikes riikides lausa tavapärane isegi rühmituste poolt. Paraku näitab
see tavaline lause, politseiametniku poolt, et nende jälgimine ja nende vahele
võtmine on tavapäratu käitumine ja soovitakse anda mõista, et nii ei tehta.
Samuti küsitakse eelnevalt luba – vaba inimene vabal maal peab küsima luba
millegi tegemiseks? Eriti politseiametnikult? „Emme, kas ma võin teid pildistada?”.
Samuti tekitab
küsimusi nüüd lõik kus politseiametnikud pidasid vajalikuks saada teavet
salvestamise eesmärgist - kas tõesti
oleme jõudnud sinna, kus terroristilt küsitakse kas sa oled terrorist?
Ning
mismoodi ma saan piltidega avaliku korra vastasel eesmärgil pilte ära kasutada ning
just NATO sündmusega...
Politseiametnikud
Tanel Toots ja Rando Hõlpus. Sooviks öelda Teile kui ka teie kolleegidele, et me
elame Eesti VABARIIGIS kus
riigikorraks on demokraatia. Sinnahulka kuulub sõnavabadus kui ka
liikumisvabadus ja mis iganes vabadused veel.
Teie, kui
riigivõimu esindajad, olete kohustatud olema tavakodanike kaitseks ja teenindamiseks ning samuti olema ühiskonnale iidoliteks
kelle tegemised on suurema tähelepanu all. Seega kui kodanik, kes teab oma
õigusi teeb midagi mis on TEIE arust
tavapäratu, aga seaduslikult lubatud, ei tähenda, et Teil oleks mingisugunegi
õigus üldse teda peatama minna. Politsei jäädvustamine ei ole oht Teie ega
kellegi teise julgeolekule. Selle takistamine või nende isikute kontrollimine on Teie isiklik rünnak tavakodanike
vastu – põhjuseks, sest Teile ei pruugi meeldida, et Teie tegemisi jäädvustatakse ja võidakse kasutada Teie vastu!
Aga sellisel
juhul vahetage ametit!
15. juunil
saatsin ka teabenõude sellele määrusele, mille alusel võis minu õigusi rikkuda.
Põhjuseks siis see, et Politsei- ja Piirivalveameti koduleheküljel on vaid
andmed 26. maist kuni 28. maini, mitte minu peatamise kuupäeval, 25. mail. Väike
näide lugejatele:
26. mai
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 502 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 7 väärtegu.
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 502 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 7 väärtegu.
27. mai
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 1575 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 17 väärtegu.
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 1575 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 17 väärtegu.
28. mai
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 2451 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 12 väärtegu.
Põhja prefektuuri töötajad kontrollisid Tallinnas kokku 2451 isikut. Tegevuse tulemusena selgitati välja 12 väärtegu.
See
statistika ütleb, et isikuid kontrolliti kolme päevaga 4528. Seadust neist rikkus kokku 36 isikut ja ülejäänud kontrollimised olid suure tõenäosusega
ebaseaduslik (kui poleks seda toredat määrust, mille pidas tõsiselt väga vajalikuks PPA peadirektor väljastada).
Aitäh Eesti
Vabariigi Politsei- ja Piirivalveametile.
Sain siis
lõpetuseks enda valdusesse ka protokolli, mille kinnimätsimist Politsei- ja
Piirivalveamet üritab teostada. Kuigi vastuses pakutakse mulle uut ja
nõuetekohast protokolli, ei soovi ma uuendatud versiooni – siis kaotab praegune
protokoll kehtivuse.
Mis edasi?
Tuleb ära oodata teatud materjalid ja vastused ning siis tuleb edasi
otsustada...
Kuigi minu
kontrollimine siis oli antud hetkel seadusega kooskõlas, oli minu suhtes
turvakontrolli kehtestamine ebaseaduslik ja tõendatav süütegu!
Antud juhul
on politseiametnikel mittenõuetekohane teeninstuskohustuste täitmine kinnitamata, aga kuna seda ei uurinud
sisekontroll vaid nende endi kolleegid, oligi vastus etteaimatav.
(Lõpetuseks olgem poliitiliselt korrektsed - saatja kiri avaldatud muutmata kujul) :)